الثلاثاء، 7 يناير 2014

عودة بعد غياب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
عدنا من بعد غياب 
طبعًا البعض كان يعتقد أن غيابي هو بسبب كلام الناس والمهاترات الكثيرة لكن كما ترون أنا لم أحذف أي تعليق ولم أحذف المدونة 
ستظل المدونة مفتوحة بإذن الله والتعليقات فحسب التي بها سباب هي التي ستمسح 
أعلم أنني في اليابانية ضعيف وبقول من الأول علشان محدش ييجي يوجع دماغي بعدين إني بنقد من السكريبت الإنجليزي الذي ترجم عليه المترجم فحسب 
وإن كان المترجم لم يخطئ في السكريبت الإنجليزي لكن السكريبت نفسه كان سيئًا أو مغلوطًا فده مش ذنبي ولا ذنب المترجم 
بالقدر الكبير في هذه المدونة أنا أحاول تصحيح اللغة العربية الجميلة لدى مترجمي الأنمي وهي المشكلة الكبيرة حيث تجد المترجم يعرف الإنجليزية لكنه ليس ملمًا بأساسيات اللغة العربية والمرادفات بين الإنجليزية والعربية المختلفة 
مثال بسيط ممكن تلاقي جملة يابانية المترجم الإنجليزي ترجمها بما يوافق ثقافته ويفهمها المشاهدين 
فمش تيجي حضرتك تترجمهالي زي ما هي 
لا لازم برضه تحولها لما يناسب ثقافتنا 
الخلاصة أنا هنقد إلي ييجي تحت إيدي وإلي عاوز ينقدني إنتوا شايفين إن حد عملها قبل كده وأنا نشرت موضوعه كاملًا ودافعت عن نفسي 
كل واحد له مطلق الحرية يقول إلي هو عاوزه 
عاوز تقول إني مش بفهم حاجة وكلامي كله غلط، عادي 
عاوز تقعد تبجل في مترجم ما أنا انتقدت ترجمته ممرمطت بيها الأرض، ماشي 
عاوز تخش تدافع عن نفسك أو توضح ليا أخطاء أو ما شابه، ده أنا أشيلك من على الأرض شيل 
الترجمات إلي هنتقدها الآن هي لموسم أنميات الشتاء 
نوضح الأول سبب الغياب 
السنة النهائية من الجامعة ومشروع التخرج 
ثم رحلة عذاب في تخليص أوراق الجيش 
ثم فيري تايل في البحث عن وظيفة في ظل الأوضاع التي تمر بيها مصر 
الحمد لله الظرفان الأولان خلصنا منهم 
الظرف الأخير متحقق نصفه وماشي أهو الحمد لله في تحقيقه كاملًا 
أنا مش هوعد بعدد معين لكن يوم الجمعة والسبت سيكون فيه غزارة (موضوعين أو ثلاث) عن باقي الأسبوع 
بالنسبة للتعليق أنا سأفتحه للجميع علشان إلي مش عنده الشجاعة يواجهني أو يواجه غيري باسمه يقدر يكتب ومحدش يعرفه ويفضل متواريًا في الظلال
نلقاكم الأيام القادمة بإذن الله 
ده لو حد لسه فاكرني أصلًا 

17 التعليقات:

  1. السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
    مرحبا بعودتك مجددا , كنت أتابع مواضيعك
    و مناقشاتكم , لكن بقولك أن اليابانيه ضعيفه عندك !
    أحيانا تكون الترجمه الانجليزيه سيئه ولا تعطي المعنى
    فيعتمد المترجم على مدى معرفته باليابانيه من سماعه للكلمه
    وليس شرطاُ أن تطابق الترجمه الانجليزيه و التي يكون بعضها
    سيء.

    ردحذف
  2. كلام زي الفل علشان أتلافى ده كنت بعتمد على أكثر من مصدر للترجمة الإنجليزية
    وكنت بتأخر أيام العمالقة الله يرحمها
    وأنا اليابانية بتاعتي معقولة جدًا من مشاهدة الأنمي يعني الكلمات العادية والتركيبات المتكررة غير كده كان الله بالسر عليم

    ردحذف
  3. واخيرا عدت
    عودة حيمدة

    ردحذف
    الردود
    1. أنا مكنتش مهاجر يا جدع
      تسلم على تهنئتك

      حذف
  4. اخي الي مثلك كنز ... للمترجمين الي امثالي .. و امثال غيري كمان
    و المفروض ما يتفرط بيهم ..

    ردحذف
    الردود
    1. يا عم ليث مش للدرجادي
      كلنا بنستفيد من بعضنا

      حذف
  5. مرحبًا بك في أي وقت حبيبي
    شكرًا على المدونة الرائعة وأنا
    حقًا أستفيد من كل موضوع طرحه سوى في اللغة العربية أو الإنجليزي
    ربي لا يحرمني من أمثالك، محترمين ومتحليين بالأخلاق اللازمة

    ردحذف
    الردود
    1. على الرحب والسعة
      ويسرني أنها عادت بفائدة عليك
      ومن تطور إلى آخر بإذن الكريم

      حذف
  6. أهلاً بيك أخوي خالد 3>
    منور الحتة xD

    ردحذف
  7. أسعدتنا بعودتك، اشتقنا لنقدك.
    "في هذه المدونة أنا أحاول تصحيح اللغة العربية الجميلة لدى مترجمي الأنمي وهي المشكلة الكبيرة حيث تجد المترجم يعرف الإنجليزية لكنه ليس ملمًا بأساسيات اللغة العربية والمرادفات بين الإنجليزية والعربية المختلفة"... أحييك على هذا المبدأ
    استمر ولك مني كل الدعم والتشجيع

    ردحذف
  8. حمدً لله دانا حسبتك هربت للعالم الآخر xd , أهل حبيبي إن شاء الله رجعتك تكون رجعة قوية ومهما كان خلي الإنتقادات يعني فيها أكشن حماس حرب مُمكن قتل حتى : اوك

    ردحذف
    الردود
    1. I'meant to Welcome قصدت أهلا بس الكيبورد ملعون

      حذف
  9. شركة تنظيف بالاحساء
    شركة تنظيف منازل بالاحساء
    شركة تنظيف شقق بالاحساء
    شركة تنظيف مجالس بالاحساء
    شركة تنظيف مسابح بالاحساء
    شركة صيانة مسابح بالاحساء

    <a href="http://elmthaly-group.com/2017/10/01/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D9%83%D8%B4%D9%81-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A1/>شركة كشف تسربات المياه بالاحساء</a>

    ردحذف

 

Criticism Copyright © 2012 | تصميم : O Pregador | تعريب : قوالبنا للبلوجر